Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Набули чинності зміни до Закону про судоустрій та статус суддів
5 серпня 2018 року набрали чинності зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».
Зміни щодо Верховного суду
Розширено перелік повноважень Верховного Суду – суд тепер буде забезпечувати місцеві та апеляційні суди методичною інформацією з питань правозастосування.
До повноважень голови ВС відтепер віднесено: контроль за ефективністю діяльності апарату Верховного Суду, погодження при призначенні на посаду керівника апарату суду та його першого заступника і внесення подання про застування до керівника апарату та його першого заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства.
Зміни щодо діяльності суддів та судів, у тому числі новоутворених
У місячний строк з для припинення здійснення правосуддя, суд, що ліквідовується, повинен передати до новоутвореного суду матеріали та документи, пов’язані зі здійсненням таким судом повноважень. Судові справи та матеріали проваджень, що перебувають у володінні суду, що ліквідовується, передаються негайно – до дня початку роботи новоутвореного суду.
У судах, місцезнаходженням яких буде декілька населених пунктів, при розподілі справ враховуватиметься розташування робочих місць суддів у відповідних населених пунктах і критерії, встановлені законом для визначення юрисдикції суду.
У випадку, якщо суд розміщуватиметься у кількох населених пунктах, то при обрахунку базового розміру посадового окладу судді за стосуватиметься регіональний коефіцієнт за місцезнаходженням органу, який провів державну реєстрацію такого суду.
Після призначення на посаду суддя, який потребує поліпшення житлових умов, забезпечується службовим житлом за місцем знаходження суду. Житло йому забезпечують органи місцевого самоврядування у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, якщо інший порядок забезпечення службовим житлом не передбачено Законом.
Зміни щодо зарахування до стажу роботи на посаді судді
До стажу роботи на посаді судді тепер зараховується стаж (досвід) роботи (професійної діяльності), вимога щодо якого визначена Законом і надає право на призначення на посаду судді.
Зміни щодо основної діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Внесено зміни щодо процедуру проведення перевірки щодо кандидата на посаду судді. У разі, якщо проведення перевірки відомостей здійснюватиметься шляхом безпосереднього доступу до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та банків даних, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, запити до відповідних органів не надсилаються.
Зі Закону виключено положення, відповідно до якого кандидати на посаду судді мали право знайомитись з інформацією отриманою ВККС стосовних них, надавати відповідні пояснення, спростовувати та заперечувати таку інформацію.
Окрім того, визначено, що за спеціальною процедурою призначатимуться не лише судді вищого спеціалізованого суду або Верховного Суду, але і судді апеляційного суду.
Змінено положення про зупинення кваліфікаційного оцінювання, а саме – у разі повідомлення підозри про вчинення кримінального правопорушення не лише судді, але й кандидата на посаду судді, ВККСУ має право зупинити проведення кваліфікаційного оцінювання цього судді або кандидата до набрання законної сили вироком суду або закриття кримінального провадження.
ВККС у пленарному складі зможе переглядати рішення, прийняті палатою чи колегією, щодо результатів виконаного учасником іспиту практичного завдання.
Дисциплінарне стягнення у вигляді переведення судді до суду нижчого рівня не застосовуватиметься до судді вищого спеціалізованого суду. Також у порядку дисциплінарного стягнення не допускатиметься переведення судді до судді вищого спеціалізованого суду.
Визначено, що суддівське самоврядування, яке здійснюється через збори суддів місцевого суду, апеляційного суду, вищого спеціалізованого суду, також здійснюватиметься через збори апеляційної палати вищого спеціалізованого суду.
Зміни щодо спеціалізованих судів
У складі вищого спеціалізованого суду передбачається утворення судових палат для розгляду окремих категорій справ у першій інстанції, а також апеляційної палати для розгляду справ в апеляційній інстанції.
Апеляційна палата вищого спеціалізованого суду діятиме у його складі на засадах інституційної, організаційної, кадрової та фінансової автономії. Кількість суддів в апеляційній палаті вищого спеціалізованого суду визначатиметься Державною судовою адміністрацією України за погодженням із Вищою радою правосуддя у межах загальної кількості суддів вищого спеціалізованого суду.
Очолюватиме судову палату для розгляду окремих категорій справ у першій інстанції – секретар судової палати, Апеляційну палату – голова палати. Секретар та голова палат обираються з числа суддів строком на три роки. Обрання голови Апеляційної палати відбуватимуться зборами суддів палати шляхом таємного голосування більшістю голосів.
Також в апараті вищого спеціалізованого суду утворюється самостійний підрозділ для організаційного забезпечення роботи Апеляційної палати цього суду. Діяльність цього підрозділу і його керівник будуть підконтрольні голові Апеляційної палати суду, а не керівнику вищого спеціалізованого суду.
Зміни щодо роботи Служби судової охорони
Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах. Служба підзвітна Вищій раді правосуддя та підконтрольна Державній судовій адміністрації України.
Голова Служби призначається на посаду за результатами відкритого конкурсу і звільняється з посади ВРП.
Граничну чисельність центрального органу управління та територіальних підрозділів ССО затверджує Державна судова адміністрація України.
До кандидатів на посади співробітників Служби судової охорони застосовуються вимоги, передбачені Законом України «Про Національну поліцію» для кандидатів на службу в поліції.
Час проходження служби у Службі судової охорони зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.
Зазначимо, ДСА України не пізніше 1 січня 2019 року повинно забезпечити виконання в повному обсязі Службою судової охорони повноважень.
Майже 25% суддів пройшли кваліфікаційне оцінювання
Станом на 7 серпня кваліфікаційне оцінювання завершено стосовно 1486 з 5157 суддів місцевих та апеляційних суддів. Про це повідомив сайт Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
З них 1245 (84 %) суддів визнані такими, що відповідають займаній посаді. Зазначимо, це майже чверть суддів зі загальної кількості суддів, щодо яких проводиться кваліфікаційне оцінювання.
241 (16 %) суддя підлягає звільненню або вже звільнений, зокрема: 130 суддів не підтвердили відповідності займаній посаді – 83 судді не склали іспиту та 47 суддів не пройшли співбесіди з членами Комісії; 111 суддів звільнено, з-поміж іншого, за власним бажанням або їх повноваження під час оцінювання було припинено.
З причин оголошення перерви або зупинення кваліфікаційного оцінювання немає остаточних результатів щодо 289 суддів, стосовно яких розпочато оцінювання.
Зазначимо, для першої тисячі суддів оцінювання оголошено 20 жовтня 2017 року і триває вже більше дев’яти місяців. Із числа суддів, які пройшли оцінювання, 252 суддів-«п’ятирічок», в яких закінчились повноваження, вже рекомендовані Вищій раді правосуддя для призначення на посади. Це дозволить відновити або розвантажити роботу судів.
Наразі судді з першої групи перебувають на останньому етапі кваліфікаційного оцінювання – співбесіди та аналізу досьє. Друга група суддів склала іспити та на сьогодні проходить тестування морально-психологічних якостей. Третя група, рішення стосовно якої ухвалено 7 червня 2018 року, – це 2188 суддів, вже розпочали складати іспити.
Нагадаємо, триває кваліфікаційне оцінювання всіх суддів країни на відповідність займаній посаді, започатковане у межах судової реформи. Оцінювання призначено для трьох груп суддів у кількості 5157 осіб.
Вища кваліфікаційна комісія суддів України оцінює суддів за критеріями компетентності, професійної етики та доброчесності.
Борг перед адвокатами безоплатної правової допомоги погашено майже на 80%
Кредиторська заборгованість, яка виникла перед адвокатами на початок липня і становила понад 60 млн грн, погашена майже на 80%. Про це повідомив директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олексій Бонюк.
За його словами, за 7 місяців поточного року адвокатам системи безоплатної правової допомоги заплачено майже 146 млн грн.
«Для фінансування системи БПД загалом на рік передбачалось 127 млн грн, але на початок червня вже було зареєстровано послуг адвокатів на суму близько 99 млн грн. Це означало, що за півроку система підійшла до межі фінансування. Враховуючи ці обставини, Уряд схвалив пропозиції Міністерства юстиції щодо збільшення обсягу фінансування системи безоплатної правової допомоги ще на 122 млн грн. Тож протягом серпня ми повністю розрахуємось з адвокатами», – зазначив Олексій Бонюк.
Нагадаємо, згідно з постановою від 20 червня 2018 року № 424-p Кабінет Міністрів України перерозподілив видатки державного бюджету, передбачені Міністерству юстиції на 2018 рік.
Фінансування оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які працюють за контрактами з системою БПД, було збільшено на понад 122 млн грн, а на оплату праці штатних юристів системи було виділено додатково 12 млн грн.
Такі потреби були обумовлені неврахуванням у Держбюджеті на 2018 рік зростання розміру оплати за годину роботи адвоката з надання правової допомоги з 2,5 до 5 відсотків розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та збільшенням категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу згідно із Законом України «Про безоплатну правову допомогу».
ВККСУ рекомендувала перевести 895 суддів до новоутворених судів
Вища кваліфікаційна комісія суддів України розглянула питання про рекомендування суддів апеляційних судів, які пройшли кваліфікаційне оцінювання, до переведення до новоутворених судів.
Комісія ухвалила рішення рекомендувати для переведення 582 суддів загальних апеляційних судів.
179 суддів рекомендовано перевести з апеляційних адміністративних судів.
Також Комісія рекомендувала перевести 134 судді з апеляційних господарських судів.
Нагадаємо, 29 грудня 2017 року Указом Президента України №452/2017 «Про ліквідацію апеляційних судів та утворення апеляційних судів в апеляційних округах» було утворено 26 апеляційних судів. Двома іншими Указами (№ 454/2017 та № 455/2017) було утворено апеляційні господарські суди в апеляційних округах та апеляційні адміністративні суди в апеляційних округах.
Станом на 16 липня 2018 року проведено державну реєстрацію 163 нових судів з 350 судів, утворених указами Президента України.
Міністерство юстиції оголосило конкурси на посади керівників нових Директоратів
Міністерство юстиції України оголосило конкурси на посади генеральних директорів у нові Директорати відомства. Про це повідомила прес-служба Мін’юсту.
А саме – у Директорат правової політики у сфері судоустрою, судочинства та суміжних інститутів і Директорат з питань адміністративної політики.
Директорат правової політики у сфері судоустрою, судочинства та суміжних інститутів буде займатися забезпеченням формування державної політики у сферах примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), у сфері банкрутства; визначатиме стратегічні напрями організації експертного забезпечення правосуддя в межах повноважень Міністерства; здійснюватиме моніторинг та оцінювання результатів реалізації державної політики у сферах, які належать до його відання, а також оцінюватиме ефективність здійснення експертного забезпечення правосуддя; здійснюватиме моніторинг впровадження та аналіз ефективності прийнятих законодавчих та інших нормативно-правових актів у сферах правового регулювання виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), банкрутства, судово-експертної діяльності, судоустрою та судочинства, адвокатури та здійснення адвокатської діяльності; забезпечуватиме нормативно-правове регулювання у вказаних сферах.
Основним завданням Директорату з питань адміністративної політики буде формування державної політики стосовно питань державного управління у сфері компетенції Мін’юсту, забезпечення формування державної політики у сферах архівної справи і діловодства, створення і функціонування державної системи страхового фонду. Також до компетенції Директорату буде входити вироблення альтернативних варіантів розв’язання існуючих проблем у сферах державної політики, за формування яких є відповідальним Директорат, здійснення моніторингу та оцінювання результатів реалізації відповідної державної політики, розроблення пропозицій щодо їх продовження або коригування та забезпечення нормативно-правового регулювання.
Зазначимо, керівникам директоратів встановлюється посадовий оклад у розмірі 12 тис. грн.; надбавка за виконання особливо важливої роботи – 37– 50 тис. грн., надбавка за вислугу років – 3 відсотки посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу; надбавка за ранг державного службовця – 500 – 800 грн; премії – у разі встановлення.
Серед кваліфікаційних вимог до кандидатів – вища освіта за освітнім ступенем не нижче магістра у галузі знань «Право», досвід роботи на посадах державної служби категорій «Б» чи «В» або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років, володіння державною мовою.
Джерело: Українське право